Konferencja Episkopatu Polski

Subskrybuj Kanał Konferencja Episkopatu Polski
Konferencja Episkopatu Polski
Zaktualizowano: 56 minut 13 sekund temu

„Wstańcie, chodźmy!” to hasło Dnia Papieskiego obchodzonego 13 października 2019 r.

1 godzina 47 minut temu

Nie chodzi o to tylko, aby wspominać tamten czas, kiedy ukazała się książka i końcówkę jego pontyfikatu, ale żeby wstać i zabrać się do przybliżania papieża, jego osoby i dzieła. +Wstańmy i chodźmy+ przypominać innym 40-lecie pielgrzymki papieża do Polski w 1979 roku – powiedział kard. Kazimierz Nycz, metropolita warszawski i przewodniczący Rady Fundacji „Dzieło Nowego Tysiąclecia” podczas konferencji prasowej zorganizowanej przez Fundację w Sekretariacie KEP 16 stycznia 2019 r.

Kard. Kazimierz Nycz ogłosił hasło Dnia Papieskiego 2019 r. Będzie to XIX Dzień Papieski obchodzony 13 października 2019 r. pod hasłem „Wstańcie, chodźmy!”, odnoszącym się do tytułu jednej z książek papieża Jana Pawła II.

„Obchodząc 50-lecie kapłaństwa, papież został nakłoniony do napisania książki o kapłaństwie +Dar i Tajemnica+. Po niej dotarły głosy do Ojca Świętego, aby podobną książkę wydał na 50-lecie swojego biskupstwa i tak w 2002-2003 roku powstała książka +Wstańcie, chodźmy!+, której tytuł został zaczerpnięty z Ewangelii wg. św. Marka. W ten sposób Ojciec Święty chciał zachęcić wszystkich, abyśmy zmobilizowani weszli w Trzecie Tysiąclecie” – podkreślił kard. Nycz.

„Nie chodzi o to tylko, aby wspominać tamten czas, kiedy ukazała się książka i końcówkę jego pontyfikatu, ale żeby wstać i zabrać się do przybliżania papieża, jego osoby i dzieła. +Wstańmy i chodźmy+ przypominać innym 40-lecie pielgrzymki papieża do Polski w 1979 roku. Ona stała się inspiracją dla tego co stało się rok później, czyli Ruchu +Solidarności+. Będziemy mieli okazję pochylić się nad dziełem papieża tuż przed 100. rocznicą jego urodzin, która przypada w 2020 roku. Zachęcam, byśmy przybliżali osobę i nauczanie papieża” – stwierdził metropolita warszawski.

„Jan Paweł II jest nadal jednym z ojców Kościoła i ojców naszej Ojczyzny” – powiedział  ks. Dariusz Kowalczyk, przewodniczący Zarządu Fundacji. Następnie przypomniał, że Dzień Papieski obchodzony w 2018 roku odnosił się do kwestii ojcostwa pojmowanego w dwóch wymiarach: rodziny i Ojczyzny. Zebrane kwoty w 2018 r. w całym kraju w 209 sztabach wyniosły prawie 653 tys. zł, a w ramach zbiorek przykościelnych 6.918.500 zł.

Tegoroczne obozy Fundacji „Dzieło Nowego Tysiąclecia” odbędą się w Legnicy i Toruniu.

„7 czerwca 1999 roku gościł w Toruniu Jan Paweł II. Patrzył na nasze miasto z sympatią, mówił, że to jego ulubione miasto. Wtedy powstała idea Dzieła Nowego Tysiąclecia. Dobrze, że w 20. rocznicę pielgrzymki papieskiej będziemy gościć w Toruniu uczniów szkół gimnazjalnych i ponadpodstawowych” – powiedział Michał Zaleski, prezydent Torunia.

Po konferencji prasowej, na Sali Plenarnej, odbył się  Opłatek Prezydentów, Burmistrzów i Wójtów Miast Papieskich.

BP KEP

Nie przychodzę, żeby zatracać – XXII Ogólnopolski Dzień Judaizmu w Łodzi

6 godzin 46 minut temu

Łódź – miasto czterech kultur: polskiej, rosyjskiej, niemieckiej i żydowskiej będzie w tym roku gospodarzem centralnych obchodów XXII Ogólnopolskiego Dnia Judaizmu w Kościele Katolickim w Polsce, który odbędzie się w czwartek 17 stycznia br. Hasłem przewodnim tego dnia są słowa z księgi proroka Ozeasza: Nie przychodzę, żeby zatracać (Oz 11, 9).

W przeddzień obchodów tj. 16 stycznia w Urzędzie Miasta Łodzi, który włączył się w przygotowanie łódzkich obchodów Dnia Judaizmu, odbędzie się konferencja prasowa, która przybliży i omówi tematykę tegorocznego spotkania. Natomiast wieczorem o godz. 19:00 w łódzkiej katedrze zostanie otwarta wystawa zatytułowana: Artur Szyk, Człowiek dialogu. Wystawa została przygotowana przez Centrum Dialogu im. Marka Edelmana w Łodzi z okazji 60. rocznicy śmierci artysty. Dopełnieniem wystawy będzie koncert Chóru Dziecięcego Miasta Łodzi, który zaprezentuje pieśni i piosenki żydowskie.

– Zbliżający się, kolejny Dzień Judaizmu będzie dla mnie przede wszystkim spotkaniem z łodzianami – mówi Dawid Szychowski, Rabin Łodzi. – My żyjemy obok siebie i choć się różnimy, to potrafimy ze sobą się spotkać i porozmawiać, to dla mnie bardzo ważne. Nasze spotkanie będzie także modlitwą, będzie wydarzeniem tu i teraz, a intencją naszej modlitwy będzie prośba do Boga, by zesłał pokój, by nie było wojen, abyśmy potrafili się porozumieć ponad podziałami. Takie spotkanie – jak Dzień Judaizmu – jest potrzebne, bo choć jak może się wydawać z modlitwy nie ma pieniędzy, to one jednak są. Nie ma Tory, nie ma mąki. Nie ma mąki nie ma Tory. Nie będzie takich spotkań, nie będzie pokoju – podkreśla Szychowski.

Centralne obchody Dnia Judaizmu rozpocznie w czwartek 17 stycznia wspólna modlitwa na łódzkim Cmentarzu Żydowskim o godz. 9:30. Następnie o godz. 11:00 w Centrum Dialogu im. Marka Edelmana odbędzie się sympozjum składające się z dwóch paneli. W pierwszym poświęconym Biblii głos zabierze prof. Paweł Śpiewak – „W jaki sposób Żyd czyta Torę?” oraz ks. dr Arnold Zawadzki – „Czy żydowska lektura Biblii jest potrzebna chrześcijanom?”. Panel poprowadzi bp Rafał Markowski, przewodniczący Komitetu ds. Dialogu z Judaizmem KEP. Drugi panel poświęcony relacjom chrześcijańsko-żydowskim animować będzie Joanna Podolska, dyrektor Centrum Dialogu im. Marka Edelmana w Łodzi, a głos zabiorą: Nili Amit, Br. Krzysztof Fronczak OH.

Szczególnym wydarzeniem tego dnia wieńczącym całe obchody będzie Centralne Nabożeństwo Słowa Bożego prowadzone przez abp. Grzegorza Rysia i rabina Dawida Szychowskiego, które celebrowane będzie w namiocie ustawionym na Starym Rynku w Łodzi w pobliżu miejsca zburzonej przez Niemców w czasie wojny Synagogi Alte Szil. Po nabożeństwie odbędzie się wieczór z kulturą zatytułowany: „Kobiety w Biblii”.

Do modlitwy i uczestnictwa w tegorocznym Dniu Judaizmu zaprasza metropolita łódzki abp Grzegorz Ryś. – Bardzo serdecznie zapraszam do udziału w tym wydarzeniu. Potrzebujemy dziś mocnego znaku, który przekształca przeszłość, odwraca przeszłość. Aby nie powtórzyło się już nigdy to, co było złe w naszej historii, musimy być blisko siebie, musimy się razem spotykać także przed Panem Bogiem i razem modlić się o jedność, o pokój w świecie. Przyjdźcie, będziemy razem! – zaprasza arcybiskup łódzki.

Dzień Judaizmu został ustanowiony przez Konferencję Episkopatu Polski w 1997 roku i jest obchodzony corocznie 17 stycznia, a więc w przeddzień rozpoczęcia Tygodnia Modlitw o Jedność Chrześcijan. Jego obchody mają na celu odkrycie korzeni i więzi, które łączą chrześcijan z judaizmem poprzez Stary Testament tak ważny dla Narodu Wybranego. Łódź będzie już po raz drugi gospodarzem centralnych obchodów Dnia Judaizmu. Poprzednim razem było to w 2001 roku. Wybór Łodzi nie jest przypadkowy, gdyż w tym mieście przed II Wojną Światową mieszkało blisko 250 tys. Żydów. To w tym mieście żył Izrael Poznański, który wzniósł olbrzymią fabrykę włókienniczą, pobudował dla siebie pałac, a dla swoich pracowników przybywających do Łodzi za chlebem kamieniczne mieszkania, szpital, a nawet kościół. To w Łodzi znajdowało się  drugie co do wielkości (zaraz po Warszawie) Litzmannstadt Ghetto. To tutaj jest największy w Środkowo-Wschodniej Europie cmentarz żydowski, na którym pochowani są między innymi rodzice Juliana Tuwima.

Każdy może wziąć udział w obchodach XXII Ogólnopolskiego Dnia Judaizmu, który odbędzie się w Łodzi poprzez transmisję na żywo na stronie Archidiecezji Łódzkiej, Facebooku – Archidiecezja Łódzka oraz na kanale YouTube – Archidiecezja Łódzka. Transmisja online już od godz. 18:00.

xpk/Archidiecezja Łódzka

Zdjęcie ilustracyjne:  x. Paweł Kłys

Kolęda Nuncjusza Apostolskiego w Papieskich Dziełach Misyjnych

wt., 01/15/2019 - 15:21

W dniu 15 stycznia 2019 r. siedzibę Papieskich Dzieł Misyjnych w Warszawie odwiedził z kolędą nuncjusz apostolski abp Salvatore Pennacchio.

Nuncjusz apostolski zwracając się do pracowników PDM i Wydawnictwa Missio-Polonia powiedział: „Przez swoją cichą posługę nieście Ewangelię o Jezusie jak niegdyś pasterze ludziom prostym i uczonym. Niech wasza służba na rzecz misji będzie jak ta gwiazda prowadząca wszystkich do Jezusa”.

Następnie Nuncjusz Apostolski poświęcił pomieszczenia poszczególnych sekretariatów krajowych PDM oraz wydawnictwa. Podczas spotkania przy stole dzielono się doświadczeniami życia i pracy. Abp Salvatore Pennacchio, wspominając swoją pierwszą posługę w Rwandzie jako nuncjusz apostolski, podarował Papieskim Dziełom Misyjnym pochodzącą z tego afrykańskiego kraju płaskorzeźbę Świętej Rodziny, a każdemu pracownikowi wręczył obrazek z okazji 20. rocznicy swoich święceń biskupich wraz z różańcem pobłogosławionym przez papieża Franciszka. Spotkaniu towarzyszył śpiew kolęd po polsku i włosku.

Na koniec udzielił wszystkim błogosławieństwa na rozpoczynający się nowy rok pracy na rzecz misji poświęcony przygotowaniom do Nadzwyczajnego Miesiąca Misyjnego, który będzie przeżywany w październiku 2019 r.

mk\pdm

Condolences of the President of the Polish Bishops’ Conference after the death of mayor of Gdansk

wt., 01/15/2019 - 10:19

I am asking Merciful God for eternal life for the Dead and for the comfort for all those who mourn – wrote  Archbishop Stanislaw Gadecki, President of the Polish Bishops’ Conference, in condolences after the death of Pawel Adamowicz, mayor of the Polish city of Gdansk.

Pawel Adamowicz was attacked on stage on January 13, while attending the Great Orchestra of Christmas charity. He was taken to hospital for stab injuries but he died a day after being attacked.

“The assassination of the Mayor of Gdansk and his death shocked the entire society, believers and non-believers, people with different social and political views. In these difficult moments, we all need unity and community. We need common prayer and reflection so that similar events will never happen again” – wrote Archbishop Gadecki.

Thousands attended vigils across Polish cities on Monday evening, including in Gdansk.

Press Office of the Polish Bishops’ Conference

20 lat modlitewnych spotkań ekumenicznych Stowarzyszenia Effatha

wt., 01/15/2019 - 06:51

W dwudziestym roku
MODLITEWNYCH SPOTKAŃ EKUMENICZNYCH
organizowanych
przez Stowarzyszenie Pokoju i Pojednania *EFFATHA*
we współpracy z Warszawskim Oddziałem Polskiej Rady Ekumenicznej
i Prowincją Polską Zgromadzenia Zakonnego Orionistów 

serdecznie zapraszamy

do wspólnej modlitwy i refleksji na temat:

 „ZWIASTOWAĆ UBOGIM DOBRĄ NOWINĘ” (Łk 4,18)

 Spotkaniu przewodniczy:

JE ks. kardynał Kazimierz Nycz, Metropolita Warszawski

 *

Homilię wygłosi:

JM ks. prof. dr hab. Bogusław Milerski,
Rektor Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie

 *

Modlitwę o pojednanie i pokój poprowadzą duchowni i świeccy z Kościoła Rzymskokatolickiego, z Kościołów zrzeszonych w Polskiej Radzie Ekumenicznej oraz z Kościołów spoza PRE

 *

W czasie spotkania wystąpi Ekumeniczny Chór Kameralny
pod dyrekcją Pawła Hruszwickiego

 *

Na zakończenie tradycyjne dzielenie się chlebem i wspólna agapa.

 *

Data spotkania:  26 stycznia 2019 r., godz. 19.00 – sobota

Miejsce spotkania:  kościół parafialny przy ul. Lindleya 12

           Danuta Baszkowska, prezes Stowarzyszenia Pokoju i Pojednania *EFFATHA*
Ks.
Henryk Dąbrowski, przewodniczący Warszawskiego Oddziału PRE
Ks. Antoni Wita FDP, Zgromadzenie Zakonne Ojców Orionistów
Ks. Jarosław Gralicki FDP, proboszcz Parafii Rzymskokatolickiej św. Orione

Fot. www.parafiaorione.rel.pl

Ukazała się Encyklopedia 100-lecia KUL

pon., 01/14/2019 - 17:27

Niemal 3 tys. haseł, ponad 2 tys. not biograficznych i 530 osób zaangażowanych w powstanie – ukazała się „Encyklopedia 100-lecia KUL”. To unikatowe dzieło w dziejach polskiej encyklopedystyki, które tak kompleksowo ukazuje całokształt życia akademickiego jednej uczelni – Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II.

Opublikowana w stulecie istnienia lubelskiej Alma Mater dwutomowa „Encyklopedia 100lecia KUL” stawia sobie za cel prezentację dorobku uniwersytetu, nie tylko w zakresie działalności dydaktycznej i badań naukowych, ale także wkładu całego środowiska KUL (pracowników, studentów i absolwentów) w życie społeczno-polityczne, literackie, artystyczne i religijne kraju.

Dzieło zawiera 2950 haseł, wśród których najliczniejszą grupę stanowią hasła biograficzne opisujące działalność aż 2030 osób. W Encyklopedii umieszczono także biogramy ważniejszych absolwentów, szczególnie zasłużonych na różnych polach działalności, zwłaszcza naukowej, literackiej, artystycznej, polityczno-społecznej i kościelnej.

Uwzględniono także darczyńców i donatorów Uniwersytetu, doktorów honoris causa oraz nagrodzonych innymi nagrodami przyznawanymi przez KUL.

Wśród haseł rzeczowych dominują opracowania dotyczące dawnych i obecnych jednostek organizacyjnych uczelni (wydziały, instytuty, jednostki międzywydziałowe, ośrodki i centra naukowo-badawcze, agendy administracyjne).

Wiele miejsca przeznaczono także na fundacje, studenckie koła naukowe, towarzystwa, stowarzyszenia i organizacje, a także jednostki kulturalno-artystyczne funkcjonujące w strukturach Uczelni. Oddzielne opracowania poświęcono uniwersyteckim czasopismom i ważniejszym seriom wydawniczym, ośrodkom wydawniczym i redakcjom. Dość liczną grupę stanowią hasła omawiające obiekty uniwersyteckie zlokalizowane zarówno w obrębie kampusów na terenie Lublina, jak i zamiejscowe domy pracy twórczej oraz odpoczynku. Specyficzną grupą są zagadnienia omawiające tytuły, stanowiska, funkcje i urzędy uczelniane oraz znaki i symbole uniwersytetu. W Encyklopedii znalazły się także opracowania opisujące ważniejsze wydarzenia uniwersyteckie, takie jak konferencje i tygodnie naukowe, cykliczne wykłady, sympozja, festiwale nauki i imprezy artystyczne.

Ogółem w procesie powstania „Encyklopedii 100-lecia KUL” uczestniczyło 530 osób. Byli to głównie aktualni pracownicy wszystkich pionów i obszarów organizacyjnych Uczelni, którzy na ogół opisywali agendy związane z ich aktywnością na Uniwersytecie. Ponadto do tworzenia Encyklopedii zaangażowano wielu doktorantów, stażystów i studentów, zwłaszcza odbywających praktyki w Instytucie Leksykografii, gdzie koordynowano prace autorskie i redakcyjne nad tym Dziełem.

Ilustracje wykorzystane w Encyklopedii w zdecydowanej większości pochodzą ze zbiorów własnych Uniwersytetu, zwłaszcza z Archiwum Uniwersyteckiego KUL, Biblioteki Uniwersyteckiej KUL i Działu Komunikacji. Zasoby te uzupełniły fotografie udostępniane przez autorów poszczególnych tekstów encyklopedycznych, a także liczne, pochodzące ze zbiorów prywatnych pracowników KUL i ich rodzin.

Encyklopedia ukazała się dzięki wsparciu finansowemu Towarzystwa Przyjaciół KUL.

KAI

Zdjęcie ilustracyjne: Episkopat.pl

 

Przewodniczący Episkopatu składa kondolencje po śmierci Pana Prezydenta Pawła Adamowicza

pon., 01/14/2019 - 15:42

Miłosiernego Boga proszę o życie wieczne dla Zmarłego i o ukojenie bólu wszystkich pogrążonych w żałobie – napisał w kondolencjach abp Stanisław Gądecki, Przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski.

Publikujemy pełną treść kondolencji:

Kondolencje Przewodniczącego Episkopatu po śmierci Pana Prezydenta Pawła Adamowicza

W imieniu Konferencji Episkopatu Polski składam wyrazy współczucia żonie, dzieciom i tym wszystkim, których dotknęła śmierć śp. Pawła Adamowicza, Prezydenta Gdańska.

Miłosiernego Boga proszę o życie wieczne dla Zmarłego i o ukojenie bólu wszystkich pogrążonych w żałobie.

Zamach na Prezydenta Gdańska i jego śmierć wstrząsnęły całym społeczeństwem, wierzącymi i niewierzącymi, ludźmi o różnych poglądach społecznych i politycznych.

W tych trudnych momentach wszyscy potrzebujemy jedności i wspólnoty. Potrzebujemy wspólnej modlitwy i refleksji, aby już nigdy więcej nie powtórzyły się podobne wydarzenia.

Wieczny odpoczynek racz Mu dać Panie.

Abp Stanisław Gądecki
Arcybiskup Metropolita Poznański
Przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski

Bp Lechowicz w Londynie: św. Maksymilian staje się dla nas nauczycielem wolności

pon., 01/14/2019 - 15:01

Żyjemy w czasach, w których myli się wolność z samowolą. Tymczasem św. Maksymilian przekonuje nas, że wolność to owszem wybór, ale nie zła, tylko dobra i konsekwencja w tym wyborze – mówił bp Wiesław Lechowicz, Delegat KEP ds. Duszpasterstwa Emigracji Polskiej w niedzielę, 13 stycznia, w Londynie. W Westminster Abbey miały miejsce uroczystości z okazji 125. rocznicy urodzin św. Maksymiliana Marii Kolbe. 

„Nie dał się zastraszyć, wyszedł z szeregu i powiedział „jestem księdzem katolickim”. Mógłby też powtórzyć słowa swego Mistrza: „nikt mi życia nie zabiera, ja sam je oddaję”. To heroiczna wolność, która pozornie tylko prowadzi do niewoli i unicestwienia. Tak naprawdę jest wyrazem bycia sobą, niezależnie od zewnętrznych uwarunkowań” – mówił w homilii bp Wiesław Lechowicz o św. Maksymilianie.

Podkreślił, że św. Maksymilian, ofiarując swoje życie stał się konkretnym, wręcz namacalnym dowodem na istnienie Boga, który jest miłością. „Często po dziś dzień stawia się pytanie o obecność Boga podczas wojennej hekatomby. Gdzie On był? Dlaczego nie reagował, jeśli istnieje? Był w takich osobach jak nasz rodak. Reagował poprzez działania, do których nie byłby zdolny animal rationalis – zwierzę rozumne. Dzięki łasce Bożej św. Maksymilian przezwyciężył instynkt samozachowawczy i wzniósł się ponad własne prawo do życia” – powiedział bp Lechowicz.

Publikujemy pełny tekst homilii:

Westminster Abbey
Londyn – 13 stycznia 2019

„Historia świata jest walką pomiędzy dwoma rodzajami miłości: miłości do siebie samego – aż do zniszczenia świata; i miłością do innych – aż do rezygnacji z siebie samego” – tak twierdzi papież Benedykt XVI („Światło świata”, s. 70). Trudno nie przyznać racji papieżowi. Czyż nie jesteśmy bowiem świadkami ostrej walki źle pojmowanej miłości, czyli egoizmu z miłością prawdziwą, polegającą na darze z samego siebie. Ta walka przebiega zarówno na froncie osobistym, w naszym życiu indywidualnym, jak i na froncie publicznym, w życiu poszczególnych społeczeństw. Dobrze więc, że dzisiaj przypatrujemy się św. Maksymilianowi Kolbe w obozie w Auschwitz, gdzie na niespotykaną skalę dały znać o sobie siły prowadzące do zniszczenia świata. Św. Maksymilian, dzięki swojej postawie i ostatecznie męczeńskiej śmierci 14 sierpnia 1941 roku staje przed nami jako wiarygodny naśladowca Jezusa Chrystusa, który z miłości ofiarował swoje życie, abyśmy my mogli przejść ze śmierci do życia. Będąc świadkiem, św. Maksymilian staje się dla nas także najbardziej wiarygodnym nauczycielem. Czego nas uczy?

Najpierw uczy nas, co to znaczy miłość prawdziwa. To, nie schlebianie własnym instynktom, to nawet nie kierowanie się tylko emocjami i uczuciami, ale silna wola okazywania dobra drugiemu człowiekowi, nawet za cenę rezygnacji z własnego dobra. Prawdziwa miłość jest darem, jest istnieniem dla „drugiego” człowieka. To męczeństwo dnia codziennego, które wbrew pozorom nie prowadzi do unicestwienia siebie, ale do spełnienia, do szczęścia i pokoju. Ten paradoks miłości objawił nam Jezus, mówiąc, że kto miłuje swe życie traci je, a kto je daje, ten zyskuje. Myślę, że nie trzeba nawet odwoływać się do Jezusa, by uznać, że tylko dar z siebie jest w stanie uszczęśliwić człowieka kochającego. Mam nadzieję, że większość z Was potwierdzi to, powołując się na własne doświadczenie miłości w relacji narzeczeńskiej, małżeńskiej, rodzicielskiej czy przyjacielskiej.

Św. Maksymilian ofiarując swoje życie stał się konkretnym, wręcz namacalnym dowodem na istnienie Boga, który jest miłością. Często po dziś dzień stawia się pytanie o obecność Boga podczas wojennej hekatomby. Gdzie On był? Dlaczego nie reagował, jeśli istnieje? Był w takich osobach jak nasz rodak. Reagował poprzez działania, do których nie byłby zdolny animal rationalis – zwierzę rozumne. Dzięki łasce Bożej św. Maksymilian przezwyciężył instynkt samozachowawczy i wzniósł się ponad własne prawo do życia. Tak, Bóg jest Miłością i dlatego jest zawsze naszym sprzymierzeńcem, a nie zagrożeniem, jak to nieraz dziś próbuje się Go przedstawiać. Kto jest bliżej Boga ten jest i bliżej człowieka. Miłość bliźniego jest najlepszym sprawdzianem i dowodem miłości względem Boga.

Św. Maksymilian staje się dla nas także nauczycielem wolności. Żyjemy w czasach, w których myli się wolność z samowolą, w najlepszym przypadku uznaje się ją jako możliwość dokonania wyboru. Tymczasem św. Maksymilian przekonuje nas, że wolność to owszem wybór, ale nie zła, tylko dobra i konsekwencja w tym wyborze. Nie dał się zastraszyć, wyszedł z szeregu i powiedział „jestem księdzem katolickim”. Mógłby też powtórzyć słowa swego Mistrza: „nikt mi życia nie zabiera, ja sam je oddaję”. To heroiczna wolność, która pozornie tylko prowadzi do niewoli i unicestwienia. Tak naprawdę jest wyrazem bycia sobą, niezależnie od zewnętrznych uwarunkowań.

Wreszcie św. Maksymilian stoi przed nami jako ten, który uczy szacunku wobec godności małżeństwa i rodziny. Przecież nie co innego jak usłyszane od współwięźnia Franciszka Gajowniczka ubolewania nad utratą i losem najbliższych skłoniły ojca franciszkanina do takiej heroicznej postawy. Św. Maksymilian wskazuje nam tym samym, jak wiele należy poświęcić, byleby tylko uratować małżeństwo i rodzinę.

Dziękujemy Bogu, że czas militarnych zmagań obejmujących całą Europę, w tym i Wielką Brytanię, się skończył. Ale nie skończył się czas zmagań o godność człowieka, o cześć dla Boga, o kształt miłości, małżeństwa i rodziny. Przekonywanie o tym, tak sądzę, ubliżałoby naszej inteligencji i zmysłowi obserwacyjnemu. Nie ma potrzeby o tym dłużej mówić.

Istnieje natomiast potrzeba przywoływania postawy św. Maksymiliana jako wzorca do naśladowania. Dokładajmy maksymalnych starań, by ochronić w środowisku, w którym żyjemy to, co najcenniejsze. Całego świata nie zmienimy, ale możemy zadecydować o naszym życiu osobistym i rodzinnym, opowiadając się po stronie człowieka i Boga, po stronie miłości i tej podstawowej wspólnoty miłości, jaką jest rodzina. Niech nam też nie zabraknie odwagi, by na podobieństwo św. Maksymiliana wychodzić z szeregu i odważnie przyznawać się do tego, kim jesteśmy.

W ten sposób znajdziemy się nie po stronie miłości samolubnej prowadzącej do zniszczenia świata, lecz po stronie miłości, która prowadzi do jego zbawienia.

To nasze szlachetne pragnienie złóżmy na ręce Niepokalanej, której wiernym czcicielem był św. Maksymilian. Niech Ta, która zgodnie z zapowiedzią zetrze głowę węża wspomaga nas w codziennym pokonywaniu tego wszystkiego, co nie ma nic wspólnego z miłością Boga i człowieka.

Przewodniczący Episkopatu prosi o modlitwę w intencji Pawła Adamowicza

pon., 01/14/2019 - 13:40

Serdecznie proszę wszystkich o modlitwę w intencji Pana Pawła Adamowicza, Prezydenta Gdańska. Jednocześnie zapewniam rodzinę i bliskich o naszej duchowej jedności i wsparciu – napisał w komunikacie abp Stanisław Gądecki, Przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski.

Publikujemy pełną treść komunikatu:

Prośba o modlitwę w intencji Pana Pawła Adamowicza, Prezydenta Gdańska

W imieniu wiernych i pasterzy Kościoła w Polsce wyrażam smutek w związku z wczorajszym haniebnym atakiem na Pana Pawła Adamowicza, Prezydenta Gdańska. Serdecznie proszę wszystkich o modlitwę w jego intencji. Jednocześnie zapewniam rodzinę i bliskich o naszej duchowej jedności i wsparciu.

Modlitwą otaczajmy także pracowników służby zdrowia, którzy walczą o życie Pana Prezydenta Adamowicza. Niech wczorajsza tragedia, która wstrząsnęła Polską i światem zjednoczy nas wszystkich we wspólnej modlitwie.

Abp Stanisław Gądecki
Arcybiskup Metropolita Poznański
Przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski

Bp Nitkiewicz: Mamy iść w kierunku jedności, modląc się o nią i kochając się nawzajem

pon., 01/14/2019 - 11:51

Mamy iść w kierunku jedności, modląc się o nią i kochając się nawzajempowiedział bp Krzysztof Nitkiewicz,  przewodniczący Rady KEP ds. Ekumenizmu, w czasie konferencji prasowej zapowiadającej Tydzień Modlitw o Jedność Chrześcijan (18-25 stycznia 2019), XXII Dzień Judaizmu w Kościele katolickim w Polsce (17 stycznia 2019) oraz XIX Dzień Islamu w Kościele katolickim w Polsce (26 stycznia 2019).

Tegoroczny Tydzień Modlitw o Jedność Chrześcijan odbędzie się pod hasłem: „Dąż do sprawiedliwości” (Pwt 16, 20). „O. Raniero Cantalamessa powiedział, że możemy być podzieleni w głowie co do pewnych wizji duszpasterskich, ale w sercu musimy być razem. Oznacza to, że mamy iść w kierunku jedności, modląc się o nią i kochając się nawzajem. Spotkanie na Św. Krzyżu, w najstarszym sanktuarium w Polsce, było świadectwem takiej miłości. Chrystus nas łączy i w imię Chrystusa tam się spotkaliśmy, aby zastanowić się, co jeszcze możemy zrobić”  – powiedział bp Krzysztof Nitkiewicz, przewodniczący Rady Konferencji Episkopatu Polski ds. Ekumenizmu.

„Ludzie po tragedii drugiej wojny światowej zaczęli sobie zdawać sprawę, że trwanie w pojedynkę prowadzi do sporów i wyzwala pokłady egoizmu w człowieku. Dlatego będziemy spoglądać na 80-lecie wybuchu tej strasznej wojny i nad tym co spowodowało jej wybuch. Chcemy także mówić o tym co wydarzyło się później i chcemy spoglądać w przyszłość, czyli na proces pojednania, zwłaszcza między Niemcami i Francuzami, oraz między Polską i Niemcami. Pragniemy również zastanawiać się nad rozwojem demokracji. Jako Kościołowi pragniemy wyznaczać pewnego rodzaju trendy, powinniśmy zacząć mówić o mowie miłości, która powinna zawierać szacunek do drugiego człowieka, chociaż nie we wszystkim się z nim zgadzamy” – powiedział bp Jerzy Samiec, prezes Polskiej Rady Ekumenicznej, biskup Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w RP.

Ks. Grzegorz Giemza, dyrektor Polskiej Rady Ekumenicznej, podkreślił, że troska o klimat jest dobrym miejscem, gdzie możemy się wspólnie wspierać.

Z kolei ks. Sławomir Pawłowski, sekretarz Rady KEP ds. Ekumenizmu, odniósł się do hasła tegorocznego Tygodnia Modlitw o Jedność Chrześcijan i materiałów, które zostały przygotowane przez katolików z Indonezji, którzy stanowią 3% społeczeństwa. Centralne obchody odbędą się 20 stycznia w Warszawie pod przewodnictwem kard. Kazimierza Nycza, metropolity warszawskiego.

XXII Dzień Judaizmu odbędzie się pod hasłem: Nie przychodzę, aby zatracać (Oz 11, 9). „Prorok Ozeasz mówi o tej miłości Boga, która jest w stanie przezwyciężyć wszelkie podziały i grzech. Echem słów Ozeasza jest miłosierdzie Boga, które odnajdujemy w Nowym Testamencie. Miłość Boga, która zawsze potrafi doprowadzić człowieka i naród do nawrócenia. Te zasadnicze idee będą nam towarzyszyć podczas tegorocznych Dni Judaizmu. Centralne uroczystości odbędą się w Łodzi, gdzie gmina żydowska doznała niezwykłej nienawiści i kaźni. To właśnie w Łodzi Niemcy utworzyli drugie w Polsce po warszawskim getto dla ludności żydowskiej” – bp Rafał Markowski, przewodniczący Rady KEP ds. Dialogu Religijnego i Komitetu ds. Dialogu z Judaizmu.

Agata Skowron-Nalborczyk, współprzewodnicząca (ze strony katolickiej) Rady Wspólnej Katolików i Muzułmanów, odniosła się do tytułu tegorocznego Dnia Islamu, który w tym roku odbędzie się pod hasłem: Chrześcijanie i muzułmanie: od współzawodnictwa do współpracy. „Chrześcijanie i muzułmanie stanowią razem 55% ludzkości. Ważne jest to, abyśmy wszyscy przywoływali wartości moralne i religijne, które są nam wspólne. Mamy też świadczyć o Bogu Jedynym, którego wyznajemy”. Centralne obchody Dnia Islamu odbędą się 26 stycznia w Białymstoku.

Z kolei Rafał Berger, współprzewodniczący (ze strony muzułmańskiej) Rady Wspólnej Katolików i Muzułmanów podkreślił, że historia dialogu Islamu z Kościołem katolickim w Polsce sięga lat 70-ych. Także dialog katolicko-muzułmański ma swoje tradycje.

Ks. dr hab. Wojciech Kluj OMI, członek Komitetu ds. Dialogu z Religiami Niechrześcijańskimi zaprosił na konferencję naukową, która odbędzie się 25 stycznia na UKSW.

BP KEP

Tydzień Modlitw o Jedność Chrześcijan 2019 (18-25 stycznia)

pon., 01/14/2019 - 11:10

Pod hasłem Dąż do sprawiedliwości” zaczerpniętym z Księgi Powtórzonego Prawa od 18 do 25 stycznia chrześcijanie różnych wyznań na całym świecie będą się spotykać na ekumenicznych nabożeństwach, modlitwach, konferencjach i koncertach. W Polsce centralne nabożeństwo Tygodnia Modlitw o Jedność Chrześcijan zaplanowano 20 stycznia w Warszawie. Tegoroczne materiały i modlitwy na ten czas przygotowali chrześcijanie z Indonezji.

Tydzień Modlitw o Jedność Chrześcijan organizowany jest co roku między 18 a 25 stycznia, czyli między dawnym świętem katedry św. Piotra a świętem nawrócenia św. Pawła. W niektórych miejscach czas wydarzeń ekumenicznych wydłuża się do kilku tygodni. Tradycyjnie podczas planowanych nabożeństw w Kościołach różnych wyznań ma miejsce gościnna wymiana kaznodziei.

Ogólnopolskie nabożeństwo tegorocznego Tygodnia Modlitw o Jedność Chrześcijan  odbędzie się w niedzielę, 20 stycznia, o godz. 15:00 w kościele rzymskokatolickim św. Kazimierza Królewicza na Rynku Nowego Miasta w Warszawie. Będzie mu przewodniczył kard. Kazimierz Nycz, metropolita warszawski a kazanie wygłosi zwierzchnik Kościoła Ewangelicko-Metodystycznego w RP Andrzej Malicki.

Szereg wydarzeń ekumenicznych zaplanowano też w wielu innych miastach. Wspólnym spotkaniom w każdym dniu będą towarzyszyć słowa nawiązujące do tegorocznego hasła wydarzenia. Kolejno będą to słowa: „Niech prawo rozlewa się jak woda, a sprawiedliwość jak niewysychający potok (Am 5,24),  Niech wasze „tak” znaczy „tak”, a „nie” znaczy „nie” (Mt 5,37), Pan jest łaskawy i miłosierny (Ps 145,8), Bądźcie zadowoleni z tego, co posiadacie (Hbr 13,5), Zwiastować ubogim Dobrą Nowinę (Łk, 4,18), Imię Jego: Pan Zastępów (Jr 10,16), O kobieto, wielka jest twoja wiara (Mt 15,28) oraz Pan jest moim światłem i moim zbawieniem (Ps 27,1).

Tydzień Modlitw o Jedność Chrześcijan po raz pierwszy zorganizowano ponad sto lat temu, w 1908 roku. Pomocą dla organizatorów poszczególnych wydarzeń ekumenicznych są co roku materiały z tekstami biblijnymi, rozważaniami, modlitwami i propozycjami liturgii nabożeństw. Od 1975 r. są one przygotowywane przez grupy chrześcijan z poszczególnych krajów. W tym roku opracowali je chrześcijanie z Indonezji. Teksty zostały ostatecznie zatwierdzone przez członków Międzynarodowego Komitetu mianowanego przez Komisję Wiara i Ustrój Światowej Rady Kościołów i Papieską Radę ds. Popierania Jedności Chrześcijan. Polską wersję materiałów przygotował ekumeniczny zespół redakcyjny, powołany przez Komisję ds. Dialogu między Polską Radą Ekumeniczną a Konferencją Episkopatu Polski. Komisji współprzewodniczą: bp Jerzy Samiec z Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w RP i bp Krzysztof Nitkiewicz z Kościoła rzymskokatolickiego. Autorzy materiałów zachęcają, by korzystać z nich nie tylko w Tygodniu Modlitw o Jedność Chrześcijan, ale przez cały rok.

BP KEP

 Zobacz też:
>>Materiały na Tydzień Modlitw o Jedność Chrześcijan (pdf)
>>www.ekumenia.pl
>>Harmonogram spotkań ekumenicznych

XXII Dzień Judaizmu w Kościele katolickim w Polsce (17 stycznia)

pon., 01/14/2019 - 11:08

Hasłem XXII Dnia Judaizmu w Kościele katolickim w Polsce będą słowa z Księgi proroka Ozeasza Nie przychodzę, żeby zatracać (Oz 11,9). Główne obchody odbędą się 17 stycznia w Łodzi.

„Wiele jest punktów stycznych łączących judaizm i Kościół katolicki, dlatego w przybliżanie co roku tego bogactwa, które zawiera się w judaizmie ma swój głęboki sens. Serdecznie i gorąco zapraszam do udziału w tym Dniu” – napisał bp Rafał Markowski, przewodniczący Rady Episkopatu Polski ds. Dialogu Religijnego oraz Komitetu ds. Dialogu z Judaizmem w słowie z okazji XXII Dnia Judaizmu w Kościele katolickim w Polsce.

>>Słowo Przewodniczącego Komitetu ds. Dialogu z Judaizmem

Bp Markowski weźmie udział w centralnych obchodach Dnia Judaizmu, które będą miały miejsce 17 stycznia w Łodzi. „Wybór tego miejsca wiąże się z wielowiekową i aktywną obecnością gminy żydowskiej, na trwałe wpisaną w historię miasta” – podkreśla w swoim słowie Przewodniczący Komitetu ds. Dialogu z Judaizmem. Dodaje, że z początkiem XX wieku ludność żydowska Łodzi liczyła ponad 200 tys. osób, co stanowiło blisko 35 % wszystkich mieszkańców. Podczas II wojny światowej Niemcy zdewastowali większość synagog, a z początkiem 1940 roku utworzyli drugie co do wielkości po Warszawie getto, które było obozem pracy. „W okresie istnienia getta zmarło w nim z głodu lub chorób blisko 50 tys. osób, natomiast ok. 80 tys. w 1944 roku deportowano do obozów śmierci”. Jak napisał bp Markowski, „to w celu upamiętnienia wszystkich ofiar niemieckiego nazizmu, który dramatycznie dotknął mieszkańców Łodzi, w tym szczególnie łódzkich Żydów, obchody Dnia Judaizmu odbędą się na tej męczeńskiej ziemi”.

Organizatorami centralnych obchodów XXII Dnia Judaizmu w Kościele katolickim w Polsce jest archidiecezja łódzka i Gmina Wyznaniowa Żydowska w Łodzi. Rozpoczną się one o godz. 9.30 modlitwą na Cmentarzu Żydowskim w Łodzi przy ul. Brackiej. Od godz. 11.00 w Centrum Dialogu im. Marka Edelmana będzie miało miejsce sympozjum poświęcone lekturze Tory i Biblii, a także wspólnej codzienności żydów i chrześcijan. Uroczystości zakończą się zaplanowanym na godz. 18.00 Centralnym Nabożeństwem Słowa Bożego na Starym Rynku, w pobliżu miejsca Synagogi Alte Szil. „Musimy być blisko siebie, musimy się razem spotykać przed Panem Bogiem i razem modlić się o jedność i o pokój w świecie” – zachęca abp Grzegorz Ryś, metropolita łódzki w nagraniu wideo na stronie archidiecezji łódzkiej, w którym zaprasza aby wziąć udział w obchodach XXII Dnia Judaizmu.

Dzień Judaizmu w Kościele katolickim w Polsce został ustanowiony przez Episkopat Polski w 1997 r. a obchodzony jest od 1998 r. Jego celem jest rozwój dialogu chrześcijańsko-żydowskiego, a także modlitwa i refleksja nad związkami obu religii. Polska jest drugim, po Włoszech, europejskim krajem, w którym zaczęto organizować jego obchody. Później włączyły się w tę inicjatywę m.in. Austria, Holandia i Szwajcaria.

BP KEP

>>pobierz materiały na XXII Dzień Judaizmu w Kościele katolickim w Polsce

XIX Dzień Islamu w Kościele katolickim w Polsce (26 stycznia)

pon., 01/14/2019 - 11:05

Tradycyjnie po zakończeniu Tygodnia Modlitw o Jedność Chrześcijan, 26 stycznia 2019 roku, przypada XIX Dzień Islamu w Kościele katolickim w Polsce. Tegoroczne hasło brzmi: „Chrześcijanie i muzułmanie: od współzawodnictwa do współpracy”. Główne obchody odbędą się w Białymstoku.

„Wszyscy mamy prawo i obowiązek zaświadczać o Jedynym Wszechpotężnym, którego wyznajemy i dzielić się z innymi treścią naszej wiary, przy jednoczesnym poszanowaniu ich religii i uczuć religijnych. Abyśmy zatem mogli postępować na drodze pokojowych i braterskich relacji, pracujmy razem i okazujmy sobie wzajemny szacunek”- czytamy w przesłaniu Papieskiej Rady ds. Dialogu Międzyreligijnego na zakończenie muzułmańskiego miesiąca postu, ramadanu. Tradycyjnie jego tytuł jest również hasłem najbliższego Dnia Islamu w Kościele katolickim w Polsce („Chrześcijanie i muzułmanie: od współzawodnictwa do współpracy”).

Ogólnopolskie obchody Dnia Islamu będą miały miejsce w Centrum Wystawienniczo-Konferencyjnym Archidiecezji Białostockiej. Gospodarzem spotkania będzie bp Henryk Ciereszko, przewodniczący Komitetu KEP ds. Dialogu z Religiami Niechrześcijańskimi. W programie zaplanowano m.in. czytanie fragmentów Pisma Świętego oraz Koranu, modlitwę i przekazanie znaku pokoju oraz wystąpienia. Ze strony chrześcijańskiej głos zabierze o. Zygmunt Kwiatkowski SJ a ze strony muzułmańskiej Artur Konopacki. Dzień wcześniej na Uniwersytecie Kard. Stefana Wyszyńskiego w Warszawie odbędzie się ogólnopolska konferencja „Kościół katolicki w dialogu z religiami. Od współzawodnictwa do współpracy”.

Dzień Islamu w Kościele katolickim w Polsce obchodzony jest od 2001 roku. Ustanowiono go decyzją Konferencji Episkopatu Polski jako dzień modlitw poświęcony islamowi. Organizację ogólnopolskich obchodów powierzono Radzie Wspólnej Katolików i Muzułmanów oraz Komitetowi ds. Dialogu z Religiami Niechrześcijańskimi Rady ds. Dialogu Międzyreligijnego KEP.

Rada Wspólna Katolików i Muzułmanów istnieje od 13 czerwca 1997 roku. Jednak już wcześniej regularne modlitwy w intencji pokoju i współdziałania z wyznawcami islamu w świątyniach katolickich w Polsce były prowadzone przez Fundację Dzieło Odbudowy Miłości D.O.M. Radę powołano podczas międzyreligijnego spotkania w ramach „Dni Tatarów w Warszawie”. Od grudnia 2018 roku współprzewodniczącą ze strony katolickiej jest Agata Skowron-Nalborczyk, współprzewodniczącym ze strony muzułmańskiej – Rafał Berger, sekretarzem generalnym – Grzegorz Olszewski.

Przewodniczącym Komitetu ds. Dialogu z Religiami Niechrześcijańskimi działającego w ramach Rady ds. Dialogu Religijnego KEP jest bp Henryk Ciereszko, biskup pomocniczy archidiecezji białostockiej. Przewodniczącym Rady zaś bp Rafał Markowski z Warszawy.

Zobacz też:
>>Przesłanie na miesiąc ramadan

>>Program obchodów 
>>Materiały XIX Dnia Islamu (pdf)

www.radawspolna.pl/ BPKEP

Tydzień Powszechnej Modlitwy o Jedność Chrześcijan w Poznaniu

pon., 01/14/2019 - 06:10

Jak co roku, w dniach od 18 do 25 stycznia, wraz z chrześcijanami na całym świecie, będziemy modlić się o jedność chrześcijan. Centralne nabożeństwo w archidiecezji poznańskiej odbędzie się 25 stycznia o godz. 18, w kościele Ewangelicko-Metodystycznym przy ul. Ogrodowej 6. Kazanie wygłosi abp Stanisław Gądecki.

Hasłem tegorocznego Tygodnia Powszechnej Modlitwy o Jedność Chrześcijan są słowa: Dąż do sprawiedliwości i pokoju (por. Pwt 16,20 i Ps 34,15b).

Szczegółowy plan spotkań i nabożeństw ekumenicznych w archidiecezji poznańskiej:

Zdjęcie ilustracyjne: Archiwum Episkopat.pl

Słowo Przewodniczącego Komitetu KEP ds. Dialogu Międzyreligijnego

ndz., 01/13/2019 - 11:58

Nie przychodzę, żeby zatracać” (Oz 11,9)

SŁOWO PRZEWODNICZĄCEGO
KOMITETU KONFERENCJI EPISKOPATU POLSKI
DS. 
DIALOGU MIĘDZYRELIGIJNEGO

W czasach współczesnych jesteśmy świadkami i uczestnikami intensywnego procesu globalizacji i integracji społeczeństw. Proces ten dokonuje się na różnych poziomach, a jego przejawem są wielorakie kontakty między ludźmi reprezentującymi różne wartości kulturowe i religijne. Rodzą się więc istotne współzależności, które jednocześnie domagają się głębszego poznania świata w całym bogactwie jego przejawów. Dotyczy to także systemów religijnych zrodzonych i funkcjonujących w różnym czasie, na różnych kontynentach i w różnych kręgach kulturowych. Dzięki temu poznaniu różnorodność świata i życia religijnego powinny być postrzegane nie w kategoriach zagrożenia, lecz wzbogacania; nie w kategoriach wrogości, lecz dialogu. W tym znaczeniu dialog międzyreligijny staje się źródłem poznania i zrozumienia, a zarazem instrumentem zgody i pokoju.

Wśród teologów religii i religioznawców nie brakuje opinii podważających sens dialogu między religiami świata. U podstaw tego rodzaju poglądów leży przekonanie, że w celu uskutecznienia dialogu należy, choćby tymczasowo, zawiesić własne przekonania religijne, a to stanowi niebezpieczeństwo utraty własnej tożsamości i sprzeniewierzenia się wyznawanym wartościom. Czy są to obawy uzasadnione? Wydaje się, że nie, bowiem przeczą temu podstawowe zasady warunkujące prowadzenie dialogu. Jego punktem wyjścia i rozpoczęcia jest właśnie jednoznaczne określenie własnej tożsamości i specyfiki religijnej. Dopiero wówczas można określić to, co łączy, i to, co różni partnerów dialogu, który powinien odbywać się bez założeń wstępnych i na płaszczyźnie równości oraz wzajemnego szacunku. A zatem warunkiem dialogu międzyreligijnego jest pozostawanie wiernym własnym przekonaniom religijnym, a zarazem poszanowanie wobec przekonań partnera dialogu.

Wszystkie religie świata powinny być obecnie otwarte na perspektywę dialogu. Przykłady okrucieństwa w XX-wiecznej historii przekonują nas o ułomności ludzkiego sumienia pozbawionego jakiegokolwiek oparcia. Dlatego tradycje religijne nie utraciły swego profetycznego powołania i są nadal niezastąpione w służbie na rzecz obrony podstawowych wartości oraz zgodnego współżycia wspólnoty ludzkiej. Jest to ich historyczna odpowiedzialność. Coraz bardziej oczywiste staje się bowiem, że bez pokoju religijnego w sercach ludzkich nie może być mowy o pokoju w skali międzynarodowej. Na tle rosnącej fali fanatyzmu, rasizmu i nacjonalizmu, wartości moralne wskazywane przez religie są bardziej aktualne niż kiedykolwiek. Systemy religijne, wierne swemu duchowi, stają się bardzo ważnym czynnikiem uśmierzania przemocy, obrony życia, ochrony praw człowieka, przeciwdziałania ubóstwu oraz troski o pokój i sprawiedliwość społeczną.

W powyższe rozumienie dialogu międzyreligijnego wpisują się wszystkie tradycje religijne. Jednak gdy chodzi o spotkanie chrześcijaństwa z judaizmem, to nie sposób porównywać go do jakiegokolwiek innego w relacjach między religiami. Wyraził to św. Jan Paweł II w słowach, że relacja do judaizmu jest dla chrześcijaństwa sprawą wewnętrzną tak dalece, że więzi z tą religią są zupełnie odmienne niż z jakąkolwiek inną. Natomiast papież Benedykt XVI stwierdził, że „dialog judeochrześcijański ma swoje podstawy w tym, że Żydzi spośród wszystkich narodów znali »Boga Nieznanego«. Judaizm i chrześcijaństwo oznaczają dwa sposoby wykładni Pisma”.

Począwszy od Soboru Watykańskiego II i deklaracji soborowej Nostra aetate relacje między chrześcijaństwem a judaizmem bardzo się rozwinęły. Kościół katolicki dokonał rewizji swojej teologii judaizmu i uznał trwałość obietnic danych Izraelowi. Judaizm – jako religia łaski i wyboru – ma w sobie trwały fundament, zaś przymierze zawarte przez Boga z Narodem Wybranym czyni go partnerem dialogu. Dialog ten ma więc swoje głębokie uzasadnienie i powinien rozwijać się na różnych poziomach, w tym na poziomie najgłębszym, dotyczącym samej istoty obu religii. Kościół pragnie prowadzić i ożywiać ten dialog „zwłaszcza przez studia biblijne i teologiczne oraz przez braterskie rozmowy” (DRN 4).

17 stycznia 2019 roku będzie obchodzony XXII Dzień Judaizmu w Kościele katolickim w Polsce. Jego hasłem są słowa zaczerpnięte z Księgi proroka Ozeasza: „Nie przychodzę, żeby zatracać” (Oz 11,9). Prorok Ozeasz, który nazywany jest „prorokiem przebaczającej miłości”, jako pierwszy użył symbolicznego obrazu małżeństwa na określenie stosunku Boga do Narodu Wybranego. Porównał też zdradę małżeńską do niewierności Izraela wobec Boga. Podobnie jak kobieta, która łamie prawo wierności małżeńskiej i oddaje się cudzołóstwu, tak też Naród Wybrany dopuszcza się niewierności, łamiąc przymierze i oddając się bałwochwalstwu. Bałwochwalstwo sprzęga się z niemoralnością, przez co staje się duchowym i moralnym cudzołóstwem. Naród zasługuje więc na karę. Czy jednak jest jakaś nadzieja na ocalenie i powrót do Boga? Prorok odpowiada, że tak. Kryje się ona nie tylko w porzuceniu bałwochwalstwa, ale przede wszystkim w przebaczającej miłości Boga. On bowiem nie odrzuca Izraela, nie porzuca swego ludu, bo zbyt mocno go kocha. Boża miłość jest niepokonana, potężna i zdolna przezwyciężyć nieposłuszeństwo Narodu Wybranego oraz doprowadzić do jego nawrócenia. „Nie przychodzę, żeby zatracać” (Oz 11,9).

Nowotestamentalnym echem słów proroka Ozeasza o przebaczającej miłości Boga jest Miłosierdzie Boże. „Miłosierdzie to imię Boga” – według słów papieża Franciszka. „Miłosierdzie to droga, która łączy Boga z człowiekiem, ponieważ otwiera serce na nadzieję, że będziemy kochani na zawsze, pomimo ograniczeń, jakim jest grzech” – powiada papież. A zatem dzięki Bożemu Miłosierdziu możemy być ocaleni i na powrót zbliżyć się do Boga. Drogę powrotu otwiera nam Jezus Chrystus, który objawia naturę Boga jako naturę Ojca Miłosiernego. Miłosierdzie to siła, która zwycięża wszystko, wypełnia serce miłością i przebaczeniem. Obrazuje to fragment Ewangelii Janowej o kobiecie cudzołożnej (J 8,1-11). Jezus nie tylko ocalił fizyczne życie tej kobiety, ale przede wszystkim ocalił i przywrócił jej godność dziecka Bożego. Okazał jej miłość Bożą, która zdolna jest przezwyciężyć grzech i doprowadzić do nawrócenia. „Nie przychodzę, żeby zatracać” (Oz 11,9).

Miejscem obchodów XXII Dnia Judaizmu będzie Łódź i Archidiecezja Łódzka. Wybór tego miejsca wiąże się z wielowiekową i aktywną obecnością gminy żydowskiej, na trwałe wpisaną w historię miasta. Na przełomie XVIII i XIX wieku Łódź zaczęła się przekształcać w silny ośrodek przemysłowy, a wraz z tym procesem nastąpił napływ ludności żydowskiej. W wieku XIX powstała pierwsza synagoga oraz cmentarz żydowski. Z końcem XIX wieku gmina żydowska liczyła blisko 100 tys. osób, z czego większość aktywnie uczestniczyła w rozwoju przemysłowym miasta, a także na polu kultury i działań społecznych. Powstało towarzystwo literacko-muzyczne, działały ośrodki sportowe, rozwijało się żydowskie szkolnictwo i opieka zdrowotna. Rozwój miasta sprawił, że z początkiem XX wieku ludność żydowska Łodzi liczyła ponad 200 tys. osób, co stanowiło blisko 35 % wszystkich mieszkańców.

Tę historię dramatycznie przerwał wybuch II wojny światowej i nazistowski program zagłady, który boleśnie dotknął łódzkich Żydów. W listopadzie 1939 roku Niemcy zdewastowali większość synagog, a z początkiem 1940 roku utworzyli drugie co do wielkości po Warszawie getto, które było wielkim obozem pracy. Oprócz Żydów łódzkich, zwożono do niego Żydów z Niemiec oraz terenów będących pod okupacją niemiecką. W okresie istnienia getta zmarło w nim z głodu lub chorób blisko 50 tys. osób, natomiast ok. 80 tys. w 1944 roku deportowano do obozów śmierci.

To w celu upamiętnienia wszystkich ofiar niemieckiego nazizmu, który dramatycznie dotknął mieszkańców Łodzi, w tym szczególnie łódzkich Żydów, obchody Dnia Judaizmu odbędą się na tej męczeńskiej ziemi. Wszystkich ludzi dobrej woli serdecznie zapraszam do udziału w nich.

Bp Rafał Markowski
Przewodniczący Komitetu KEP ds. Dialogu Międzyreligijnego

Materiały na XXII Dzień Judaizmu w Kościele katolickim w Polsce:
>>pobierz (pdf)

Konferencja „Osoba ludzka i jej prawa” w ramach projektu „Polonia Restituta”

ndz., 01/13/2019 - 06:00

Konferencja „Osoba ludzka i jej prawa” zamknie cykl debat organizowanych przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego i Radę ds. Społecznych Konferencji Episkopatu Polski w ramach obchodów 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości. Spotkanie odbędzie się 14 stycznia w Poznaniu z udziałem abp. Stanisława Gądeckiego, przewodniczącego Konferencji Episkopatu Polski.

Spotkanie zainauguruje już w niedzielę 13 stycznia Msza św. o godz. 19.00 w intencji Ojczyzny. Eucharystii będzie przewodniczył w katedrze poznańskiej abp Stanisław Gądecki. Konferencja rozpocznie się w poniedziałek, 14 stycznia o godz. 9:30 w Auli im. Gerarda Labudy na Wydziale Historycznym UAM w Poznaniu.

Organizowana z okazji jubileuszu 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości konferencja podejmie tym razem temat dzisiejszego rozumienia człowieczeństwa i jego fundamentu, jakim jest niezbywalna i nienaruszalna godność każdej osoby ludzkiej. Jak czytamy na stronie internetowej organizatorów,

 pytają oni o rozumienie istoty człowieka oraz przynależnych mu praw i obowiązków, obecnych we współczesnym nauczaniu Kościoła, a także o rozwijaną na bazie tego rozumienia ideę „nowego humanizmu”, propagowaną przez Papieża Franciszka.

Głos w dyskusji zabiorą m.in. abp Stanisław Gądecki, Jarosław Gowin, Andrzej Lesicki, Józef Bremer SJ, Wojciech Dajczak i ks. Adam Sikora.

>> PROGRAM WYDARZENIA

Konferencja nt. praw osoby ludzkiej organizowana jest w ramach Projektu: „Polonia Restituta. Dekalog dla Polski w 100-lecie odzyskania niepodległości” To cykl konferencji, na których przedmiotem debaty miały być najważniejsze problemy współczesnej Polski. Spotkania poświęcone: rodzinie, patriotyzmowi, solidarności, pojednaniu czy też kulturze organizowało Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego we współpracy z Radą do spraw Społecznych Konferencji Episkopatu Polski, włączając się w ten sposób w obchody Stulecia Odzyskania Niepodległości.

www.polonia-restituta.pl/ KAI/ BP KEP

Msza św. prymicyjna nowego biskupa pomocniczego archidiecezji krakowskiej Janusza Mastalskiego

ndz., 01/13/2019 - 00:01

– Otwarcie na własne powołanie jest podstawą realizacji siebie. Jeśli człowiek będzie myślał tylko o sobie i po swojemu budował swoje życie, to w którymś momencie podejdzie pod ścianę, gdzie jest napis „bezsens” i rozczarowanie sobą – mówił bp Janusz Mastalski podczas swojej Mszy św. prymicyjnej w rodzinnej parafii.

Na początku Eucharystii zebranych przywitał ks. prał. Grzegorz Szewczyk proboszcz Bazyliki św. Floriana w Krakowie.

W homilii bp Janusz Mastalski podkreślił, że chrzest w Jordanie kończy ukryte życie Pana Jezusa, a rozpoczyna czas Jego publicznej działalności. I my poprzez chrzest św. jesteśmy włączeni w Chrystusowe życie i zanurzeni w łasce. – Łaska chrztu św. pozwala każdemu ochrzczonemu dać się prowadzić Duchowi Świętemu i wspomaga nas w szukaniu we wszystkim woli Bożej.

Biskup podkreślił, że we współczesnych czasach współpraca z łaską Bożą jest szczególnie ważna, a dzisiejsza Ewangelia pokazuje trzy ważne postawy w takiej współpracy. – Św. Jan Chrzciciel miał świadomość swojej misji. (…) Pokora i świadomość swojego miejsca to cechy człowieka, który współpracuje z przychodzącym Bogiem. Człowiek pokorny potrafi uszczęśliwić drugiego w domu, zakładzie pracy, plebanii, szkole. Tylko człowiek pokorny potrafi przyznać się do błędu, potrafi powiedzieć „przepraszam”. Tylko człowiek pokorny pamięta, że wszystko zawdzięcza Bogu.

Biskup mocno zaznaczył natomiast, że tam, gdzie pojawia się pycha, człowiek nie tylko nie uszczęśliwia drugiego, ale staje się dla niego krzyżem. – Św. Jan Chrzciciel znał swoje miejsce i był otwarty na oczekiwania Stwórcy dotyczące jego powołania. Wiedział doskonale, że jest poprzednikiem, doskonale wiedział, że przyjdzie Mesjasz. (…) Otwarcie na własne powołanie jest podstawą realizacji siebie. Jeśli człowiek będzie myślał tylko o sobie i po swojemu budował swoje życie, to w którymś momencie podejdzie pod ścianę, gdzie jest napis „bezsens” i rozczarowanie sobą. Otwartość człowieka to przyjęcie woli Bożej.

– Wszyscy zebrani słyszą świadectwo Ojca o Synu. (…) Skoro Chrystus jest Synem, to Jemu właśnie każdy z nas winien posłuszeństwo. Ma ono polegać na przylgnięciu do wskazań zawartych w Ewangelii, a my nieraz uciekamy od Jego woli, bo to jest niewygodne, bo to nie pasuje do mojej wizji świata, do moich pragnień, moich marzeń i często Bóg jest zmarginalizowany.

Zachęcał, by właśnie pytać dziś Pana Jezusa, w których obszarach życia wciąż przed Nim uciekam.

Na zakończenie homilii biskup Mastalski cytował słowa św. Grzegorza z Nazjanzu, w których święty rozważał tajemnicę chrztu Chrystusa.

>>FOTORELACJA

Justyna Walicka | Archidiecezja Krakowska
Fot. Joanna Adamik | Archidiecezja Krakowska
Video Katarzyna Katarzyńska | Archidiecezja Krakowska

Spotkanie opłatkowe rodziny sportowej z udziałem Przewodniczącego Episkopatu

sob., 01/12/2019 - 22:13

Przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski abp Stanisław Gądecki wziął udział w spotkaniu opłatkowym rodziny sportowej. Odbyło się ono 12 stycznia 2019 roku w Centralnym Ośrodku Sportu w Spale.

Spotkanie opłatkowe sportowców organizowane już po raz 29. rozpoczęło się o godz. 11.00. Zaproszeni zostali: sportowcy, olimpijczycy, medaliści, prezesi związków sportowych, kluby, stowarzyszenia, trenerzy i działacze sportowi. W spotkaniu, obok abp. Stanisława Gądeckiego, przewodniczącego Episkopatu, wziął też udział bp Marian Florczyk, delegat Konferencji Episkopatu Polski ds. Duszpasterstwa Sportowców.

Fotorelacja (fot. Zygmunt Kajdan):

Krajowe Duszpasterstwo Sportowców: www.sport.episkopat.pl/ BP KEP

Ogólnopolska Konferencja Naukowa na KUL: „Dziecko w prawie kanonicznym i polskim”

sob., 01/12/2019 - 07:45

W sobotę, 12 stycznia na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim odbędzie się Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Dziecko w prawie kanonicznym i polskim”. W spotkaniu weźmie udział sekretarz generalny Konferencji Episkopatu Polski bp Artur G. Miziński. 

Mszy św. na rozpoczęcie konferencji przewodniczył będzie w kościele akademickim o godz. 8.00 bp Ryszard Karpiński. Słowo na otwarcie spotkania wygłosi m.in. bp Artur Miziński.

W programie konferencji „Dziecko w prawie kanonicznym i polskim” zaplanowano wykłady: ks. dr. hab. Mirosława Sitarza, ks. dr. Krzysztofa Nykiela, dr Agnieszki Romanko, o. prof.dr. hab. Zbigniewa Sucheckiego, dr. Waldemara Bednaruka, Mikołaja Pawlaka, Edyty Birut, dr Małgorzaty Makarskiej, dr. Macieja Mitery i Krzysztofa Kasprzaka.

Konferencję patronatem objął Rzecznik Praw Dziecka Mikołaj Pawlak.

>>Program konferencji (pobierz)

Zdjęcie ilustracyjne: KUL

Oświadczenie Przewodniczącego Komisji Wychowania Katolickiego KEP ws. projektu ustawy konkretyzującej koncepcję świeckiej szkoły

sob., 01/12/2019 - 06:36

Oświadczenie w sprawie projektu ustawy
konkretyzującej koncepcję świeckiej szkoły

W związku ze złożeniem w Sejmie projektu ustawy konkretyzującej koncepcję świeckiej szkoły oświadczam, co następuje:

Lekcja religii w szkole publicznej jest wyrazem stosowania zasady pomocniczości, jednej z istotnych zasad, na których opiera się ład społeczny państwa demokratycznego. Nauczanie religii w publicznej szkole w Polsce jest organizowane na wniosek rodziców lub pełnoletnich uczniów. Lekcja religii, mająca charakter konfesyjny, jest jednocześnie przedmiotem szkolnym, opłacanym z subwencji oświatowej pochodzącej z podatków płaconych także przez osoby wierzące. O uczestniczeniu bądź nieuczestniczeniu w lekcji decydują rodzice lub pełnoletni uczniowie, podobnie, jak rodzice lub pełnoletni uczniowie decydują o miejscu i sposobie edukacji. Ograniczenie prawa rodziców do wychowania, przez obniżenie wieku decyzji uczniów, jest niespójne z resztą uregulowań prawnych i stanowi nieuprawnioną próbę ingerowania w ład wychowawczy w rodzinie.

Zgodnie z obowiązującymi uregulowaniami, zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14.04.1992 roku w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach, lekcje religii/etyki odbywają się w ramach planu szkolnego, nauczyciele są członkami rady pedagogicznej, a oceny z tych przedmiotów są wliczane do średniej ocen i umieszczane na świadectwie. Takie rozwiązania gwarantują niedyskryminacyjne traktowanie przedmiotu, mającego istotne znaczenie wychowawcze, organizowanego przez szkołę w celu wsparcia rodziców w wychowaniu dzieci, zgodnie z ich światopoglądem. Proponowane zmiany prawne, gdyby je wprowadzono w życie, doprowadziłyby do  zmarginalizowania religii i etyki.

Formułowanie tego rodzaju postulatów wprowadza niepotrzebny spór religijny, godzący zarówno w Kościół katolicki, jak i w te związki wyznaniowe, które organizują lekcje religii w systemie szkolnym. Ludzie wierzący, podobnie jak osoby bezwyznaniowe, mają prawo nie tylko do tolerancji, ale też do przestrzegania ich prawa do decyzji odnośnie do wyznawania wiary oraz wychowania dzieci zgodnie z własnym światopoglądem. Uczniowie z kolei mają prawo do oceniania ich wysiłku edukacyjnego, także w ramach lekcji religii i etyki. Wreszcie nauczyciele religii oraz etyki mają prawo, by nieodpowiedzialne akcje polityków nie czyniły z nich osób wykluczonych, obywateli drugiej kategorii.

Przewodniczący
Komisji Wychowania Katolickiego
Konferencji Episkopatu Polski
bp Marek Mendyk

12 stycznia 2019 r.

Strony